Tak aby bylo jídlo vůbec možné přijmout a strávit, je třeba jej také tepelně upravit. Pokud chcete zhubnout, musíte volit jen ty správné způsoby přípravy

Vhodné úpravy potravin

  • dušení
  • grilování bez tuku
  • vaření ve vodě
  • úprava v páře (zachovává vitaminy)
  • „smažení“ na vodě
  • upečení na vodě (vypečené šťávě se vyhněte, je to vždy jen tuk)

Nevhodné úpravy potravin

  • smažení
  • příprava na tuku bez rozdílu jeho původu (olej, sádlo, špek)
  • pečení s tukem
  • zahušťování moukou, jíškou, chlebovou střídou
  • zahušťování smetanou nebo tučným mlékem
  • slazení (mimo umělých nekalorických sladidel)

Nyní si asi říkáte: „Když ale nebudu používat k přípravě tuk, jídlo nikdy nebude tak dobré nebo nebude mít chuť vůbec!“

Ano, tuk je ideálním nosičem chuťové informace a tak když budete přijímat jídlo bez tuku nebo s jeho přirozeným vlastním minimálním množstvím, musíte jídlu chuť dodat jinou cestou. K dispozici máte několik cest, a to za pomoci:

1. Omáčky

Jsou povolené, pokud nejsou založeny na šťávě vypečené z masa nebo pokud nejsou zahušťovány moukou, jíškou nebo produkty z mouky, smetanou či tučným mlékem. Možností tedy není mnoho a než vymýšlet složitou cestu, jak omáčku udělat a nepřijímat z ní zbytečné kalorie, je vynechat je kompletně.

2. Zálivky

Jsou vhodné především na zeleninu a zeleninové saláty. Zde ovšem platí stejné podmínky jako v případě omáček. Navíc pozor na cukr anebo na přílišné množství soli. Nakonec zjistíte, že pár kapek citronu nebo octa a trocha koření dovede udělat tu nejlepší a nejrychlejší dobrou zálivku.

3. Bylinky

Přírodní cesta, která jídlu dodá vynikající chuť. Nevýhodou bohužel je, že čerstvé nejsou snadno dostupné, protože zahradu se záhonkem má málokdo vždy po ruce. Spoustu druhů však můžete pěstovat celoročně i v bytě za oknem. Pokud je to pro Vás příliš náročné, určitě je uvítáte i v sušené podobě.

4. Koření

Koření je nejlepší cestou k tomu, jak si jídlo ochutit i bez toho aniž byste museli používat tuk. Na trhu nebo i ve specializovaných obchodech jsou stovky druhů, které Vám umožní tisíce kombinací i s tím málem povolených potravin, které v rámci správné výživy máte k dispozici. Pozor si musíte dávat jen na maggi, sojové omáčky a bujony a na připravené kořenící směsi, které obsahují přílišné množství soli nebo sodíku.

Sůl a sodík

Klady:

  • zajišťuje rovnováhu tekutin v těle
  • upravuje krevní tlak

Zápory (při nadměrné konzumaci):

  • přílišné zadržování vody v těle
  • zvyšuje krevní tlak
  • podporuje vylučování vápníku
  • může způsobovat osteoporózu

Kde je nejvíce skryté soli:

  • instantní polévky a hlavní jídla
  • brambůrky, tyčinky, křupky
  • sojová omáčka a bujóny
  • pikantní jídla v bistrech (ne vždy, ovšem velmi často)

Všechny tyto uvedené potraviny jsou řazené do kategorie nevhodných (viz níže), tak Vás seznam nemusí tolik mrzet.

Přílišným solením zadržujete v těle vodu, což není dobře!

Dávkování 

Denní dávka soli je 6g, což je cca jedna čajová lžička. Když můžete, kupujte potraviny, které obsahují méně soli. Někteří výrobci místo soli uvádí sodík, který ovšem na 1g obsahuje 2,5g soli. Rozumný obsah sodíku je 0,1g (0,25g soli) na 100g jídla. Když omezíte příjem soli, jídlo Vám v prvních dnech přijde bez dostatku chuti, ovšem do třech týdnů se vaše chuťové buňky přizpůsobí na méně slané, budou citlivější a vy nebudete muset solit tolik, jako dříve.

Jaké jídlo mít doma

Zde si řekneme, které potraviny byste měli mít doma, abyste nemuseli a  vlastně ani nemohli sáhnout po potravinách, co do složení, nekvalitních.

Co doma určitě mít:

  • Tuňák ve vlastní šťávě
  • Kuřecí prsa
  • Kuřecí čtvrtky křídelní (vyšší obsah tuku proti kuřecím prsům)
  • Kuřecí čtvrtky stehenní (vyšší obsah tuku proti kuřecí čtvrtce křídelní)
  • Rybí filety z mořských ryb
  • Sardinky
  • Vejce
  • Syrečky
  • Šmakoun bílý, Šmakoun uzený, Šmakoun na gril
  • Balená drůbeží šunka fitness (4g tuku na 100g)
  • Celozrnná rýže
  • Jogurty do 3g tuku, bez přidaného cukru, ideálně bílé
  • Nízkotučný tvaroh
  • Odtučněné mléko
  • Ovesné vločky bez příchutí
  • Knackenbrot
  • Celozrnný kvalitní chléb
  • Zeleninu: Okurky, Rajčata, Zelí, Salát, Papriky
  • Minerálky
  • Stolní vody

Co doma spíš nemít:

  • Uzeniny – párky, tlačenky, salámy, klobásy
  • Marmelády
  • Cukr
  • Mouku
  • Olej a ostatní formy tuků,
  • Kompoty
  • Sladkosti – sušenky, oplatky, sladké pečivo, koláče, musli tyčinky, cornflakes, ochucené musli, bonbony, čokoláda,
  • Cukrovinky:  zmrzliny, dorty, zákusky,
  • Tučné jogurty, tučné mléko, smetany, majonézy, dresingy
  • Zobání – slané oříšky, slané tyčinky, křupky, popcorn, olivy – přílišné množství tuků

banner1

 

3. díl: Úpravy jídla
5 (100%) 2 hlasovalo