Často se setkávám s názorem pacientů, že doporučení pro dietu v léčbě cukrovky a dny jsou naprosto odlišná a je těžké je skloubit dohromady. Někteří jedinci mohou být různými doporučeními demotivovaní a raději nedrží dietu vůbec. Diabetická dieta a dieta na snížení kyseliny močové v krvi nejsou ale příliš odlišné. Obě tyto onemocnění totiž vznikají v důsledku nadváhy či obezity, špatné životosprávy a snížené pohybové aktivity. Proto je pro léčbu obou těchto onemocnění základní doporučení mírná redukce hmotnosti, asi o 5-10 % z původní váhy.

Diabetes mellitus 2. typu

Neboli cukrovka 2. typu je stav, kdy vlivem nadváhy či obezity, ale i na podkladě genetické predispozice, nedokáže tělo správně zpracovat cukr v krvi. Je to dáno tím, že hormon inzulín se nedokáže skrz vrstvu tuku kolem buněk dostat k inzulínovému receptoru, a tím nedojde k otevření vstupu do buňky a následnému zpracování cukru v krvi.  Tento cukr posléze začne měnit vlastnosti cév.  Společně s vysokým cholesterolem a vysokým krevním tlakem může dojít k časnému rozvoji cévních a srdečních chorob.

Dna

Dna je onemocnění kloubů, které vzniká v důsledku zvýšené kyseliny močové v krvi.  Její množství v těle je dáno příjmem purinů z potravy, ale také vlastní produkcí. Pokud dojde k překročení hranice rozpustnosti kyseliny močové v tělních tekutinách nad určitý limit, tak začne krystalizovat. Tyto krystalky se ukládají v kloubech, šlachách a okolních tkáních.  Dna vzniká nejčastěji u mužů mezi 40. a 50. rokem života. Příčina vzniku dny, kromě obezity a vysoké hladiny kyseliny močové, může také být častá změna teploty či dlouhodobá traumatizace kloubu.

V minulých letech se doporučovalo, pro jejich vysoký obsah purinů, vyřadit ze stravy chřest, hrášek, růžičkovou kapustu, červenou řepu, luštěniny a houby. Výzkum publikovaný v roce 2012 ale neprokázal žádnou souvislost mezi příjmem těchto potravin a rizikem vzniku dny. Může to být proto, že prospěšné látky (např. vláknina) v těchto potravinách mohou kompenzovat vyšší obsah purinů. Ten je v těchto nízkokalorických a zdraví prospěšných potravinách mnohem nižší než v tučném mase, uzeninách a alkoholu.

Dietní doporučení při onemocnění diabetem a dnou:

  • Jezte pravidelně 3-6 x denně – svačiny zařazujte, pokud máte mezi hlavními jídly velký hlad a poté konzumujete velké porce. Svačiny jsou také vhodné pro jedince, kteří vstávají brzo do práce či mají pracovní podmínky náročnější.
  • Snídejte půl hodiny od probuzení, večeřte 2 hodiny před spaním.
  • Vyřaďte bílé pečivo – rohlíky, housky a veky. Vhodnější je žitný, žitno-pšeničný a celozrnný chléb, grahamové pečivo a knäckebroty.
  • Jezte dostatečné množství zeleniny a ovoce. Minimální příjem by měl být 500 g za den – 300 g zeleniny a 200 g ovoce.
  • Omezte tuky živočišného původu (tučné maso, sádlo, máslo, plnotučné mléčné výrobky a sýry), preferujte rostlinné tuky (olivový olej, avokádo, nesolené a nepražené ořechy).
  • Omezte porce příloh u hlavních jídel – talíř si rozložte na třetiny, z čehož 1/3 bude obsahovat sacharidovou přílohu (brambory, luštěniny, rýži, těstoviny atd.), na 1/3 talíře dejte zdroj bílkovin (maso, vejce, mléčné výrobky) a zbytek talíře doplňte zeleninou jakékoliv tepelné úpravy kromě smažení.
  • Maso (drůbeží, hovězí libové, vepřové libové) zařazujte 1x denně, asi 90 g před kuchyňskou úpravou. Vyřaďte vnitřnosti a masa mláďat kvůli vysokému obsahu purinů.
  • Bílkoviny doplňte z jiných zdrojů – polotučné mléko a mléčné výrobky, vejce, ryby, Tofu, Šmakoun a Robi.
  • Mléko vybírejte s obsahem 1,5 % tuku, jogurty neslazené 3-4% tuku, nízkotučný či polotučný tvaroh, nízkotučné kefírové mléko.
  • Vyřaďte veškeré uzeniny – salámy, párky (včetně „dietních“), klobásy a paštiky. Ke konzumaci je naopak vhodná šunka nejvyšší jakosti.
  • Vyřaďte masové vývary a extrakty. Používejte čerstvé bylinky a koření s nízkým obsahem soli.
  • Potraviny s vyšším obsahem purinů (maso, vnitřnosti a luštěniny) předvařte ve větším množství vody. Puriny se vyvaří do vody a tím se zmenšení jejich množství na porci.
  • Vhodná tepelná úprava je příprava na páře, vaření, dušení, pečení, grilovaní na sucho. Smažením ztrojnásobíte kalorickou hodnotu pokrmu.
  • Vyvarujte sladkostem – místo mléčné čokolády si dejte hořkou čokoládu, místo kalorických sušenek si dopřejte kvalitní sušenky bez náplně a polevy. Místo čokoládového máslového dortu tvarohový dort s ovocem.
  • Dodržujte pitný režim – 2–2,5 l čisté vody denně. Lze také pít slabé čaje a vodu s citronem. Nejsou vhodné ovocné džusy, sirupy a limonády.
  • Vyřaďte alkohol – zvyšuje riziko dnového záchvatu. Maximální možné povolené množství je 125 ml bílého suchého vína či 300 ml 10st. piva. Tvrdý alkohol je lepší vyřadit úplně.
  • Kávu lze zařadit až 5 šálků denně. Vyvarujte se kávám typu 3v1 apod.
  • Přestaňte kouřit.
  • Věnujte se, pro Vás vhodné, pohybové aktivitě každý den.

Závěrem

Dieta v léčbě cukrovky a dny není krátkodobou záležitostí. Tato onemocnění bohužel nevyléčí speciální dvoutýdenní dieta, či různé léky a doplňky stravy podporující redukci hmotnosti, o kterých se s oblibou píše v některých časopisech. Po krátkodobé dietě se totiž většina jedinců vrátí zpět k původním návykům a tím dochází k nechtěnému jojo efektu.

Je dobré si uvědomit, že nedržíte dietu, ale učíte se pravidelné racionální stravě. Tedy stravě, která je doporučována celé populaci. V běžném životě to znamená, že si můžete s klidným vědomím a svědomím občas dopřát i některé ze „zakázaných“ oblíbených potravin, pokud je započítáte do celkového denního příjmu a výdeje energie. Jednoduše, pokud máte večer v plánu např. oslavu narozenin a víte, že tam bude spousta lákavých pokušení, vykompenzujte je pohybovou aktivitou ještě ten samý den před oslavou nebo den poté. Také můžete ten den, či den poté, omezit celkový příjem energie v průběhu dne –  např. k hlavnímu jídlu si dát pouze zeleninový salát nebo si nedopřát zbytečně kalorické svačiny.  A pokud se jeden den zapomenete a zhřešíte, nezoufejte, nic není ztraceno, tímto způsobem to můžete zachránit nazítří.

A co je důležité si zapamatovat především? Není zdravé a nezdravé potraviny, ale pouze nezdravé množství.

 

Ohodnoťte článek